24. Robotika

  • Vysvětlení pojmu robot
  • Roboti v praxi
  • Lego Mindstorms – popis stavebnice
  • Prostředí pro programování – ukázky

Robotika je věda o robotech, jejich designu, výrobě a aplikacích. Robot může buď pomáhat, nebo dělat lidskou práci. Robotika úzce souvisí s elektronikou, mechanikou a softwarem. Tento název jako první použil spisovatel Isaac Asimov ve svých povídkách o robotech.

Robotiku rozdělujeme podle mnoha kritérií. Nejdůležitější rozdělení je na průmyslovou a experimentální robotiku. Tato dvě odvětví se dále ještě specializují.

Průmyslová robotika

Termínem průmyslové roboty jsou označována ústrojí, která se vyznačují následujícími vlastnostmi:

  • Manipulační schopnost: Pomocí jedné nebo několika manipulačních paží (ramen) lze uchopit předmět, přemístit jej, provádět různé montážní úkony a úpravu předmětů.
  • Automatická činnost: Posloupnost úkonů je provedena automaticky podle předem zadaného programu bez dalšího zásahu člověka.
  • Snadná změna programu: Program není pevný, ale je zadáván člověkem a je možné jej kdykoli bez obtíží změnit.
  • Univerzálnost: Zařízení může sloužit k mnoha účelům, někdy dost rozmanitým.
  • Zpětná vazba: Kromě běžných mechanických (dotykových), tlakových a elektromagnetických čidel se u složitějších systémů počítá i s vizuální zpětnou vazbou.
  • Prostorová soustředěnost: Tato vlastnost není důležitá funkčně, ale může mít některé vedlejší výhody, např. možnost snadnéhotransportu. Pro některé aplikace lze též požadovat, aby byl systém mobilní.

Lego Mindstorms

Všechny materiály jsou v pdf souborech

Výsledek obrázku pro lego mindstormVýsledek obrázku pro lego mindstorm

Stažení skript

Příklady

Robotický manuál s příklady

http://www.gml.cz/projekty/pes/

NXT-G 01 (pdf)

NXT-G 02 (pdf)

NXT-G 03 prezentace (pdf)

 

  1. lekce: Seznámení s robotem
  2. lekce: Úvod do programu NXT
  3. lekce: Práce se zvukem a displayem robota
  4. lekce: Pohyb
  5. lekce: Jízda do čtverce
  6. lekce: Další pohyb, tlačítko
  7. lekce: Program udržení robota na černém kruhu, světelný senzor
  8. lekce: Podmínka, paralelizmus, ultrazvukový senzor
  9. lekce: Programování v NXC, program výpis na display, zvuk
  10. lekce: Připojení robota, zvětšení písma
  11. lekce: Pohyb
  12. lekce: Senzory
  13. lekce: Podmínky v NXC
  14. lekce: Cykly v NXC
  15. lekce: Program summo
  16. lekce: Robotický vysavač
  17. lekce: Paralelizmus
  18. lekce: Sledování černé čáry
  19. lekce: Proměnné v NXC
  20. lekce: Funkce v NXC